XI. Ludrovszky Gyula Emlékverseny

2015.09.20 19:14

Békésbe került a vándorserleg

 A hagyományokat folytatva szeptember 19-én rendezte meg Újpesten, a Magyar Autóklub /MAK/ központi bázisán az Országos Polgárőr Szövetség /OPSZ/ és az Országos Rendőr-főkapitányság – Országos Baleset-megelőzési Bizottsága /ORFK-OBB/ felkérésére az OPSZ Közlekedési Tagozata és a BRFK – Fővárosi Baleset-megelőzési Bizottsága a MAK szakembergárdájával és a Ford Közép- és Kelet-Európai Kft. biztosította járművekkel a XI. Ludrovszky Gyula Polgárőr Közlekedésbiztonsági Emlékverseny országos döntőjét.

A 18 megyéből – Szabolcs-Szatmár-Bereg nem indított versenyzőket az országos megmérettetésen – és Budapestről érkezett párosokat és kísérőiket az OPSZ vezetése nevében Markos György külkapcsolati elnökhelyettes köszöntötte, kiemelve: e versenynek is köszönhetően még több képzett polgárőr tehet azért, hogy kevesebb közlekedési baleset történjen az ország útjain. Dr. Kovács Zoltán, a MAK főtitkára a közös vonásokat emlegette fel köszöntő szavaiban, miszerint a rendőrök, a polgárőrök és az autóklub is az autós társadalom balesetmentes közlekedéséért tevékenykedik. Pető Ernő, az OPSZ közlekedésbiztonsági alelnöke néhány technikai tudnivalót osztott meg a jelenvoltakkal, míg Kiss Csaba r. alezredes, az ORFK-OBB főtitkára köszönő és köszöntő szavai mellett örömteli bejelentést is tett: várhatóan a jövő hónapban 258 új kerékpárt adnak át a Polgárőrségnek, s a jövő év tavaszán 41 robogóval segítik a polgárőrök technikai bázisának fejlődését.

Az ünnepélyes megnyitót követően – amelyen részt vett dr. Major Róbert r. ezredes, a Nemzeti Közszolgálati Egyetem tanszékvezetője és Hangai Róbert, a Ford Közép- és Kelet-Európai Kft. értékesítési vezetője is – a versenyzők tesztlapokon adtak számot elméleti tudásukról. Az egyik a KRESZ ismereteket, míg a másik a polgárőri ismereteket „kérte számon” a résztvevőktől. Amíg a megyéket és a fővárost képviselő önkéntes bűnmegelőzők a tesztlapok kitöltésével foglalatoskodtak, a kísérők amolyan kerekasztal beszélgetésen vettek részt, ahol az aktuális kérdéseket vitatták meg. Elsősorban természetesen a közlekedés biztonságával foglalkoztak – ezen belül is főként a fiatalok szabályszerű közlekedésre nevelésének kérdéskörével –, de szó esett az „Egy iskola – egy polgárőr” és az Iskola Rendőre programokról éppúgy, mint az iskolakezdés időszakában megszokott rendőri, polgárőri jelenlétről az oktatási intézmények környékén. És persze a legaktuálisabb kérdésről, az illegális migráció kezelésének polgárőri vetületeiről is.

Miután a „vizsgázók” végeztek az elméleti feladatokkal, két részre oszlott a versenyzők köre. Az egyik csapat a rutin- és vizes pályán méretett meg, míg a másik a szituációs gyakorlatot igyekezett minél eredményesebben megoldani. Az előbbinél a szokásos garázsbeállásos, szlalomozós, Y-fordulós gyakorlatok után érkezett meg a vizes pályára a delikvens, ahol a csúszós felületre érkezéskori teendők adtak az addigiaknál nehezebb feladatot a volántekerőknek. A szituációs gyakorlat során előbb a járőrszolgálatra kapott járművet kellett átvizsgálni, majd egy autós-kerékpáros ütközésnél kellett intézkedni, végül egy hölgy vezette defektes járműnél kellett szakszerű segítséget nyújtani. Az így leírva egyszerűnek tűnő feladatok során számos hibát követtek el az önkéntes bűnmegelőzők, ám mert ebből is sokat lehetett tanulni – pláne, hogy ezek a szituációk a valós életben bármikor előfordulhatnak –, igyekeztek „elraktározni” a szabályszerű teendőket a jövőre nézve.

Ahogy az lenni szokott, a szituációs verseny miatt alaposan elhúzódott a verseny, ráadásként a technikai ördöge is közbeszólt – elromlott a számítógép a kiértékelés közben – így azután volt lehetősége Illés István r. alezredesnek, a népszerű Ayalának, a nap moderátorának humorbombáit verses, zenés, mesés formában „felrobbantania”, mert az előzetesen jelölt időhöz képest jó két órás csúszással kezdődött az eredményhirdetés. Amely előtt a verseny közben megérkezett dr. Hatala József, a Nemzeti Bűnmegelőzési Tanács elnöke köszöntötte a versenyzőket, kiemelve: a lassan negyedszázados Polgárőrség beépült a társadalom rendszerébe, polgárőrök nélkül ma már elképzelhetetlen a bűn- és baleset megelőzés, az árvízi védekezés és a migrációs helyzet megoldása.

És végre elkészült az értékelés, amely szerint egyéni összetettben Major Zsolt /Heves/ vitte el a pálmát, megelőzve Gunázer Gyulát /Komárom-Esztergom/ és Gombkötő Sándort /Békés/. Az összetett csapatversenyt Békés megye együttese nyerte Csongrád és Pest megye kettősét megelőzve. A békésiek dr. Hatala Józseftől, aki a MAK alelnöke is, vehették át az autóklub felajánlotta Vándorserleget, Pető Ernőtől pedig dr. Túrós András OPSZ elnök 20-20 ezer forintos jutalmát. Gazdára találtak különdíjak is. A szituációs gyakorlat legjobbja Pest megye csapata, az elméleti teszt legjobbja, Gombkötő Sándor egy-egy serleget vehettek át. A MAK egynapos vezetéstechnikai tréningjére szóló meghívót a szlalom és vizes pálya „leggyengébbje” Gyarmati Ferenc /Budapest/ vehette át Pintér Józseftől, a MAK közlekedésbiztonsági igazgatójától, a Ford különdíját – egy hetes tesztvezetést a márka legújabb kiválóságával – Pest megye kettőse kapta meg.

(Forrás: T. Z. Fotó: Sebestyén Jenő) - Köszönjük!

Utóirat. A versenyen a Csongrád Megyei Polgárőr Szövetséget Laczi Zoltán és Rescsik Zoltán képviselte. Csapatversenyben a II. helyezést hozták el, ezúton is gratulálunk az eredményhez.

Feltette: Magyari Béla